| Rom 3,23
for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud,
Der er mange aspekter af Guds væsen, som
vi kunne
studere, men tre træk er særlig relevante i evangelisation.
Det første er, at han er kærlig.
Ud af sin
kærlighed skabte han os, og han Ønsker at have
fællesskab
med os. Selvom vi er syndere, der har gjort oprør mod ham, er
han
fortsat langmodig og viser sin kærlighed mod os.
Mange mennesker vil gerne standse her, men der
er mere,
som må siges. Gud er nemlig også hellig. Det betyder, at
han
er absolut ren, og han er adskilt fra alt, som er urent.
Dette blev særlig klart for mig dagen
efter, vi
havde bygget vor store mødesal, og der skulle være en
sidste
gennemgang af byggeriet. Før entreprenørfirmaets
repræsentanter
ankom, satte en af vore medarbejdere en projektør op og lod den
skinne på nogle mørke områder af loftet, og mangler,
som hidtil havde været skjulte, blev nu meget
iøjnefaldende.
Så kom arkitekten og
håndværkerne. Så
snart de så projektøren, fortalte de os i bestemte
vendinger,
at vi ikke måtte inspicere bygningen på den måde. De
trak endog kontrakten frem, som udtrykkeligt sagde, at den endelige
inspektion
skulle ske under normal rumbelysning.
Denne tildragelse har altid mindet mig om Guds
hellighed
og dens virkning på os. Ved normal belysning kan vort liv
såmænd
se helt hæderligt ud, uden alvorlige moralske brist eller
skønhedspletter.
Men når Gud kommer og lader sin helligheds skarpe lys falde
på
vore handlinger, tanker og planer, er ikke alt lige kønt.
Det er mig uforståeligt, at til trods
for Bibelens
betoning af, at vi hver især må modtage Kristus og hans
gave,
frelsen, er dette et af de mest oversete aspekter af budskabet i mange
kirker i dag. Mange mennesker får det indtryk, at hvis de
går
i kirke, eller hvis de er født ind i en kristen familie, eller
hvis
de forsøger at leve et moralsk eller religiøst liv,
så
vil de automatisk have et ret forhold til Gud. Men det er ikke sandt.
Enhver,
der sætter sin lid til sine egne personlige anstrengelser, vil
komme
til at opleve verdens værste mareridt.
Hør den advarsel, Jesus gav i Matt 7,2 I
23: "'Ikke
enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget,
men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den
dag
sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har
vi
ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange
mægtige
gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har
aldrig
kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud."
Så for deres skyld, som har brug for at
blive nået
med evangeliet, må det stå krystalklart i vor forkyndelse,
at en personlig stillingtagen er afgørende nødvendig. Vi
må som enkeltpersoner tage imod Jesus som frelser og herre.
Når
vi gør det, forvisser Bibelen os om, at Helligånden
øjeblikkelig
tager bolig i os og begynde at forvandle os indefra.
Den beslutning kan vi ikke træffe
på andres
vegne, og vi bør ikke skubbe på, så de tager den
forhastet.
Men vi må sikre os, at de forstår, at der ikke er nogen
anden
vej.
Den romerske vej
Dette er en af de mest effektive
præsentationer
for mennesker, der allerede har hørt budskabet, men som har brug
for at se det sort på hvidt på Bibelens blade.
Det baseres på tre vers i Romerbrevet.
Jeg vil foreslå,
at du understreger dem i din bibel, så de er lette at finde og
vise
andre.
1 ... Det første vers, jeg vil vise min
ven, er
Rom 3,23: "... for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud."
Jeg forklarer: "Ifølge dette har vi alle
syndet
mod Gud. Det drejer sig ikke blot om de store synder som voldtægt
og mord, men også om ægteskabelige sidespring, løgn,
grusomhed, ufølsomhed over for andre, selvoptagethed, at miste
besindelsen
og at snyde.
Jeg er villig til at indrømme nogle af
disse.
Hvad med dig?" De fleste mennesker har ikke
problemer
med at vedgå, at de også har gjort disse ting.
2 ... Så kommer jeg til det andet vers,
Rom 6,23,
og lader dem læse: "For syndens løn er død, men
Guds
nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre."
Så siger jeg: "Ifølge dette vers
betyder
alle de overtrædelser, som vi har gjort os skyldige i, at vi har
fortjent straf. Den straf er døden."
Men så peger jeg på anden halvdel af
verset
og siger: "Her tales der om en gave. Gud tilbyder os en gave, som
hedder
evigt liv. For intet kan vi modtage Guds tilgivelse og benådning
fra den dødsstraf, som vi stod til. Straffen er blevet betalt
ved
Jesu død på korset. Og ligesom med enhver anden gave er
det
ikke noget, vi kan gøre os fortjent til, kun noget vi kan
modtage.
Måden, det sker på, står i et andet vers."
3 ... Og så lader jeg personen
læse Rom 10,13,
hvor der står: "enhver, som påkalder Herrens navn, skal
frelses."
"Kan du se, hvor enkelt det er at modtage Guds
gave?
Alt, hvad vi skal gøre, er at erkende, at vi har syndet og
fortjener
døden, og så bede Gud om hans tilgivelse og om det nye
liv,
han tilbyder os.
Det er, hvad jeg gjorde for en del år
siden, og
jeg vil gerne opmuntre dig til at gøre det samme."
Se mere om dette emne og mange, mange
andre
meget interessante kristne emner. Også emner du normalt ikke
hører
om på
www.bibel-skolen.dk
|