Sådan
kan du vinde en sjæl for Kristus!
Matt 6, 14 For tilgiver I
mennesker
deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive
jer. v15 Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke
tilgive
jeres overtrædelser.
Tab ikke modet, selv om du har brugt forkerte
metoder
i arbejdet for andre, for det har jeg også. Hvis du har gjort dig
skyldig heri, har jeg det langt mere.
For en del år siden var jeg
prædikant i et
distrikt, hvor vi også havde en skole. En morgen ringede min
telefon.
Det var skolens administrator, som bad mig om at komme med det samme.
»Jeg er i vanskeligheder. Vil du ikke nok
hjælpe
mig.« Jeg sprang ud til bilen og kørte så hurtigt,
jeg
overhovedet turde. Da jeg kom derhen, fik jeg at vide, at min ven var
oppe
på anden sal. Jeg for derop, og idet jeg træder ind i
lokalet,
ser jeg administratoren sammen med en kvinde. Hun var i gang med at
give
ham den største opsang, han havde fået i sit liv. Jeg fik
helt ondt af ham. Jeg syntes, det var synd for den stakels mand.
Straks blussede hele min retfærdige harme
op. Ja,
sådan kalder vi det jo - retfærdig harme.
Jeg tror, at Gud ville bruge et andet udtryk om
den.
Jeg følte, at hun måtte have uret på grund af den
holdning,
hun udviste.
Denne holdning smittede af på mig.
Efter at have hørt på hende et
øjeblik
brød jeg ind:
»Ved du, hvad jeg ville gøre, hvis
jeg var
dig?« sagde jeg henvendt til administratoren.
»Jeg ville simpelthen ikke opholde mig i
samme
rum som den kvinde.«
Hvad var det, jeg gjorde - jeg fordømte
hende.
Hun hørte det.
Administratoren var glad for rådet.
Et øjeblik efter var vi på vej
ned ad trappen.
Men jeg var kun kommet nogle få trin ned ad den, før
Herren
indhentede mig.
Som du ved, kan man komme foran ham. Herrens
Ånd
sagde til mig: »Du har jo fordømt hende. Sådan er
Jesu
evangelium ikke. Det er ikke Jesu metode.«
Jeg vendte mig lige på stedet om mod
administratoren
og sagde: »Bror, jeg har begået en fejl. Jeg gav dig et
dårligt
råd.«
»Jeg mener, at du gav mig et godt
råd,«
svarede han. »Og jeg følger det.«
For mig så det ud, som om han tog to trin
ad gangen
resten af veje ned ad trappen.
Igen udbrød jeg: »Bror, jeg har
taget fejl.
Jeg går tilbage til hende.« »Hvis du går
tilbage
til hende,« svarede han, »kommer du til at gøre det
alene. «Jeg tænkte ved mig selv: »Jeg ville
ønske,
at jeg kunne slette den ene sætning ud, jeg havde sagt oppe i det
lokale. «Bare en sætning. Det var det hele. Havde jeg dog
bare
ikke sagt noget. Men det havde jeg. Jeg tænkte på, at
før
jeg havde sagt den ene sætning, stod striden mellem hende og
administratoren.
Det kunne jeg godt have været tilfreds med. Dengang var jeg kun
en
tilhører.
I samme øjeblik jeg havde sagt den
sætning,
var han fri. Nu havde jeg et regnskab at gøre op.
I det samme kom jeg i tanker om et godt
råd, som
jeg havde fået for mange år siden. Det var, at jeg skulle
bede
den anden om undskyldning, som om jeg var den eneste skyldige, hvad
enten
jeg var det eller ej. Selvom den anden var 20 gange mere skyldig end
jeg,
skulle jeg bede om undskyldning, som om jeg var den eneste.
Jeg råbte: »Jeg går
tilbage til
hende.« Jeg tror, at de trappetrin var de vanskeligste, jeg
nogen sinde har prøvet at gå op ad. Jeg bad Gud om
hjælp.
Jeg havde fordømt hende, og det var mig, der måtte bringe
tingene i orden igen. Jeg gik tilbage tillokalet, hvor vi havde
været.
Da jeg kom derind, viste det sig, at hun var
gået
op på etagen ovenover. Da hviskede Satan til mig: »Nu har
du
gjort nok. Det er ikke nødvendigt at gå endnu en trappe
op.«
Men jeg svarede: »Jeg fortsætter derop. Gud, giv mig
styrke dertil.« Den trappe er den vanskeligste, jeg nogen sinde
har
bevæget op ad. Jeg kunne næsten ikke flytte den ene fod hen
foran den anden. Men jeg var besluttet på at fortsætte.
Idet
jeg bevægede mig trin for trin opad, bad jeg i mit indre hele
tiden
Gud om at hjælpe mig. Jeg vidste, at jeg ikke ville være i
stand til at møde den kvinde alene.
Jeg måtte have Gulds hjælp.
Jeg har opdaget, at det er meget lettere, at
fordømme
end at bede om undskyldning. »Bekend derfor jeres synder tor
hinanden«
Jak 5,16.
Endelig nåede jeg op ad trappen og fandt
kvinden
i et lille tagværelse. Du skulle have set det blik, hun sendte
mig!
»Søster,« sagde jeg,
»jeg er
kommet for at bede om undskyldning for det, jeg sagde. Jeg håber,
at du vil tilgive mig.«
Hun svarede skarpt: »Det kommer da an
på,
om du er ked af det.«
Sikke et blik hun sendte mig!
Det mindede mig om den måde, en af vore
katte legede
med en mus på. Den ville ikke slå den helt ihjel, men
heller
ikke lade den gå. Det var den måde, hun behandlede mig
på.
Jeg bad derfor i mit stille sind: »Herre, hjælp mig til at
kunne tage dette. Hjælp mig til at kunne tage det, jeg
møder.
Det var mig, der fordømte hende. Jeg er nødt til at
bringe
sagen i orden.«
Jeg sagde derfor: »Søster, jeg er
ked af
det, jeg sagde. Jeg håber, at du kan tilgive mig.«
»Er du nu også sikker på
det?«
Hun sendte mig endnu et dræbende blik.
Hun fortsatte med at plage mig med sin sarkasme.
Jeg
ved ikke, hvor længe hun blev ved på den måde, men
for
mig virkede det meget længe.
Til sidst sagde jeg til hende:
»Søster, jeg
ved ikke, hvad det er, der tynger dig. Men jeg kan se, at det må
være noget alvorligt. Jeg tror, at det kun er Gud, der kan lette
din byrde.«
Jeg husker ikke længere
nøjagtigt, hvad jeg
sagde, men det var noget i denne retning: »Jeg er ked af,
at
jeg fordømte dig. Jeg burde have bedt for dig og hjulpet dig med
at bære byrden. Jeg er kommet her op for at bede for dig og med
dig.
Vil du lade mig bede for dig nu?«
Hun sad bare og så stift på mig i
flere sekunder.
Så sagde hun: »Godt, så lad os det, hvis du virkelig
mener det.«
Nu kunne vi smile, men det var alligevel ingen
fornøjelse.
Vi knælede begge ned på gulvet i tagværelset.
Jeg bad inderligt til Gud. Mens jeg gjorde
det, mærkede
jeg varmen komme fra Guds Ånd. Ved du, hvorfor jeg mærkede
det? Der skete en forandring med mig. Min holdning skiftede fra
fordømmelse
til at ville hjælpe et andet menneske. Da kunne Herren
gøre
noget ved mig og for mig og gennem mig. Jeg følte Guds Ånd
fylde min sjæl. Jeg bad ikke mig med min stemme, men af hjertet
for
denne kære dame. Det gjorde jeg virkelig. Mit hjerte var
forandret.
Da jeg havde afsluttet min bøn,
begyndte hun at
bede. Jeg har aldrig hørt en lignende bøn i hele mit liv.
Hun brød sammen og græd. Hun sagde hulkende: »Herre,
jeg bekender for dig og denne prædikant, at det er mig, der er
skyld
i alt det, der er sket. « Hun fortsatte med at beskrive alle
detaljerne
i affæren såvel for Herren som for mig, og hvordan hun stod
bag det hele.
Mens vi lå på knæ på
gulvet i
tagværelset, gav denne kære søster på ny sit
hjerte
til Jesus.
Da jeg vendte om fra fordømmelsens vej,
brugte
Gud i sin nåde mig til at frelse dette kære menneske. Ved
mit
eksempel havde jeg faktisk lært hende at bede om tilgivelse.
Bibelen giver os denne opfordring:
»Bekend derfor
jeres synder for hinanden, og bed for hinanden« Jak 5,16.
Ofte bekender vi andres fejl og taler om dem i
stedet
for at bekende vore egne fejl og bede for vore medmennesker. Der er en
verden til forskel på de to metoder. Jeg bør bekende mine
egne fejl og bede for de andre i stedet for at bekende de andres fejl
og
forsvare mig selv.
»Gud sendte ikke sin søn til verden
for
at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham«
Joh
, 3,17.
»Mennesker, som har samvittighedsnag,
har det meget
svært.
De er ligesom lammet. De vander af sted og er ved
at
segne. De kan ikke se klart. Deres sind er omtåget, og de ved
ikke,
hvad de skal gøre. Der er mange stakkels mennesker, som bliver
misforstået.
Ingen bryder sig om dem. De er fortvivlede og bedrøvede. De er
som
fortabte får, der er faret vild. De kan ikke finde Gud, men
nærer
et stærkt ønske om at få tilgivelse og finde fred.
Lad være med at sige noget, som vil
volde dem endnu
mere smerte!
Når et menneske er træt af et liv i
synd
og ikke ved, hvor det skal finde lindring, skal man fortælle det
om den med følende frelser.«
Mange er forvirret, omtåget og
nærmest lammet.
Det ved ikke, hvad det skal gøre.
Det ønsker at gøre det rette, men
kan ikke
finde ud af at tage det næste skridt.
De har brug for en kristen vens hjælp.
Vi kan ikke sige: »Bror, du gør det
rigtige,«
når han ikke gør det.
Vi må aldrig forsvare synderen i hans
synd. Aldrig!
Men vi bør stille os ved hans side og i
Kristi
Ånd sige: »Bror, Jesus elsker dig og mig. Er du skyldig i
denne
synd, er jeg måske skyldig i en endnu værre synd. Hvis du
har
begået fejl, har jeg måske begået fejl, der er endnu
værre. Men Jesus er her. Han bøjer sig over os. Han elsker
os, og han vil komme os til
hjælp.« Det er dette evangelium om
Jesus,
han har givet os at bringe videre.
Jeg beder hele tiden Gud hjælpe mig til
ikke mere
at fordømme nogen. Men hvor er det glippet for mig mange gange.
Måtte Gud tilgive mig. Jeg beder Gud om, at
jeg
må kunne fremstille vor kære Frelser sådan, at den
vildfarne
og fortabte kan se, hvordan han skal tage det næste skridt og det
næste igen og endnu et, indtil han til sidst falder ned for
korsets
fod i dyb anger.
Kom, som du er, til din frelser,
smittet af vantroens dynd!
Blodet, som flød fra hans vunder,
renser din sjæl fra al synd.
Kor:
Kast dig i Frelserens
arme,
læg dig til ro ved
hans
bryst,
hør, hvor det
stormer
derude,
her er der fredfyldt og
tyst.
Timerne flyver så hurtigt,
aldrig de kommer igen,
snart vil de dybe dødsvande
rulle mod livsstranden hen
Hvi vil du længere dvæle -
borte fra livet i Gud?
Verden bedrager dit hjerte;
kom og bliv Frelserens brud!
Tænk, når de skinnende porte
åbnes for bruden engang!
Tænk, når vor frelser os favner
hjemme blandt englenes sang!
Se mere om dette emne og mange, mange
andre
meget interessante kristne emner. Også emner du normalt ikke
hører
om på
www.bibel-skolen.dk
|